Online copywriting wordt in de eerste plaats door mensen gedaan, mensen maken fouten, een online copywriter maakt fouten. Dat is basislogica. Fouten creëren leerkansen en hebben dus hun waarde. Jammer genoeg heeft dit ook een kostenplaatje. Fouten kosten geloofwaardigheid, klanten, betrouwbaarheid, geld … .

Zulk leergeld laat u best door een ander betalen. We tonen hieronder alvast enkele illustere copywriting missers die, naast werken op de lachspieren, duidelijk maken hoe u beschamende flaters kan vermijden.

 

Voor wie schrijft u uw online copywriting?

 

Uw doelpubliek hebt u al vroeg in de campagne zorgvuldig geselecteerd. Zo bepaalt u dan welke vorm, inhoud, informatiedrager … u zal inzetten om hen efficiënt te raken en tot actie aan te zetten. Wat zijn hun angsten, behoeftes, frustraties, gedragspatronen … ?

Het is verbazend hoe sommigen erin slagen hiertegen te zondigen in amper één zin: 

 

online copywriting

Deze “call to action” valt onherroepelijk in dovemansoren (ja, sorry).

Zelfs indien bedoeld voor de mantelzorger, wat veel zou verklaren, blijft de woordkeuze ongelukkig.

 

 

 

Branding: een copywriter kiest een naam met impact

 

U verwacht van uw online copywriter dat hij met een naam, logo en slagzin uw organisatie een solide identiteit geeft. U wilt een sterk merk dat zich bij de eerste aanblik nestelt in het bewustzijn van uw prospects. Het concept verankert zich in de hersenzone die gelinkt wordt aan positiviteit en vertrouwen. Uw merknaam wordt vóór publicatie getoond aan een representatieve afspiegeling van uw doelpubliek. 

Ondoordachte branding kan immers leiden tot onderstaande plattitudes:

 

online copywriting

We hopen dat dit ergens doelbewust is gebeurd, maar vrezen het ergste.

 

 

online copywriting

 

Trannyman transmissions … niet iedereen zal meteen aan versnellingsbakken denken

 

.

 

Logo fail

Een logo wordt gemaakt om met één tekening een veelheid aan woorden te vertellen. Het is knap wanneer zo’n plaatje meteen uw hele business uit de doeken kan doen. Let wel op dat uw logo niet te ruim geïnterpreteerd kan worden:

 

online copywriting

 

Of hoe de verbeelding al te vaak wordt onderschat…moet de lezer zich schuldig voelen? 

 

 

 

Online copywriting: ken uw context

Het kan gebeuren dat u bij het opstellen van een campagne een beperkt doelpubliek voor ogen houdt. Eén waarmee u zichzelf vlot identificeert. Een online campagne die succesvol is gaat een eigen leven leiden, ver voorbij het gezichtsveld van uw vooropgestelde doelgroep. U moet weten dat u opereert in een bepaalde samenleving en tijdsgeest. Voor niet commerciële doeleinden maakt dit uiteraard minder uit.

 

online copywriting

 

De jongens van IHOP hoopten dat een grapje tussen “the guys” marketing kon worden. Hun advertentie werd na talloze klachten van vrouwenorganisaties snel verwijderd met uitgebreide excuses. “The guys” bleken niet de enige doelgroep te zijn voor lekkere pannenkoekjes.

 

 

 

 

Hebt u nog smakelijke voorbeelden die ons voor online onheil kunnen behoeden? Andere opmerkingen? Gooi ze gerust in de comments…