Waarop moet je focussen bij het optimaliseren van je website? Het mag geen verrassing zijn dat je tegenwoordig zonder twijfel moet inzetten op inhoudelijke kwaliteit. Google rangschikt webpagina’s nu volledig op basis van content, links, structuur en je volledige sitemap. Dit heeft als gevolg dat het weinig zin heeft om je site vol te stoppen met een karrenvracht aan eenduidige inhoud. Je zult zo niet langer hoger scoren in de “search engine results page” (SERP). Search engine optimalisatie (SEO) wordt aan een rotvaart volwassen.
Het steeds veranderende algoritme van Google kijkt nu op een geheel andere manier naar SEO en wij dus best ook.
De weg van kwantiteit
De voorbije jaren draaide SEO vooral rond kwantiteit. Zoekmachines benadeelden statige pagina’s en websites. Het intensief opvullen van je teksten met sleutelwoorden was een efficiënte manier om je vindbaarheid te boosten. Dit had desastreuze gevolgen rond o.a. spam en ongewenste advertising. Deze laatsten maakten ook dankbaar gebruik van alle gewiekste trucjes om je browser te bevuilen met inhoudsloze content waar niemand echt beter van werd.
Het motto was “meer is altijd beter”. Online marketing vergde weinig echte vaardigheden en kon zelfs makkelijk geautomatiseerd worden. De moeilijkheid is dat deze benadering contraproductief werkt voor kwalitatieve inhoud en spam laat floreren. Dit is problematisch voor de echte bestaansreden van zoekmachines: het aanbieden van de meest relevante informatie voor de gebruiker.
Deze aanpak wordt door zoekmachines niet langer beloond. Meer nog; Google bestraft websites die ongebreideld inzetten op kwantiteit. Google merkt het wanneer er nodeloos en te veelvuldig gebruik wordt gemaakt van dezelfde keywords. Ook wie het systeem tracht te bedriegen met grote aantallen backlinks die verwijzen naar povere inhoud moet uitkijken. Deze praktijken lijken aanlokkelijk en leveren op korte termijn misschien iets op, maar zijn desastreus voor je zichtbaarheid op lange termijn.
De weg van kwaliteit
Het moge duidelijk zijn: dezer dagen focust Google op kwaliteit. Klinkt gemakkelijk, niet?
De ambitieuze tekstschrijver ervaart misschien toch een zeker onbehagen bij deze stelling. Hoe kan een gigantische multinational op digitale wijze bepalen wat kwaliteit is? Is het uberhaupt mogelijk om smaak, talent, leesgenot, poëtisch vernuft, … te laten inschatten door een “machine”? Eigenlijke tekstkwaliteit wordt nog altijd beoordeeld door subjectieve ervaringen van mensen en gelukkig maar. Het is echter wel perfect mogelijk om tegelijk in te zetten op hoogwaardige tekst en SEO.
Wat men bedoelt met inzetten op kwaliteit door zoekmachines gaat vooral over het quoteren van hoe relevant een tekst is. Zoals gezegd is dit de core business van een zoekmachine: het aanbieden van relevante informatie.
Aan de hand van complexe algoritmes zijn zoekmachines zeer goed in staat om te bepalen waarnaar gebruikers op zoek zijn. Zij kunnen immers alle combinaties van inhouden die fel bekeken worden in kaart brengen. Dat doen ze al lang niet meer louter aan de hand van sleutelwoorden en backlinks. Dit gebeurt nu dynamisch en zeer diepgaand.
Vaardigheid in zinsbouw, aangename leeservaring, spitsvondige titels, schrijftalent, … kunnen nu hand in hand gaan met straffe SEO. Wanneer lezers je teksten gewoon leuk vinden om te lezen wordt dit ook door Google opgemerkt.
Langzaam proces
Een licht ongunstig gevolg van deze meer complexe aanpak is dat SEO nu wat langer duurt voor het merkbaar oplevert.
Herkend worden als kwalitatief kan wat langer duren, maar het kan maar beter je enige handelswijze zijn. Al je harde werk zal volledig teniet worden gedaan wanneer Google merkt dat je vooral hebt ingezet op inhoudsloze kwantiteit.
Het hoeft geen betoog dat deze evolutie warm wordt onthaald door zij die graag werken aan knap geschreven content die echt zinvol is voor de gebruiker. De echte copywriter vaart hier wel bij.
Recente reacties